Semestern, del 1

Ahhhh...
Jag minns den som en svag drom...
Jag har ju liksom landat i verkligheten igen, och den ar tyvarr valdigt brutal och trottsam om an valdigt valdigt kar.
Jag alskar mina barn och skulle inte vilja byta bort dem mot nagonting.....nja....ja..det skulle vara for den dar Dolce Gabbana sponstringen da....
Vi bor inhysta hos farmor (jiajia) och det sager ju det mesta. Kanner mig som en 34 arig tonaring, och jag har finnar. Passar ju utmarkt.
Hon stadar.
Hon lagar maten.
Hon tar hand om barnen.
Hon baddar.
Hon, hon hon honnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
Ibland blir det for mycket av det goda, speciellt nar Storebror tittar pa mig med stora ogon och undrar vem jag ar!
Forovrigt har han sagt att han ska stanna har och inte atervanda till Sverige ( och det har inte ens nagot med vadret att gora!!!) och att jag ar en kako paidi ( styggt barn ).....ja jag kanner mig ju som ett barn sa.....

Ater till Semestern.
Jag gick upp 2 kilo pa fem dar.
Da fattar man ju hur mycket mat och dryck man slangt i sig....och allt dar emellan som man "unnat" sig for att det ar semester....fan!

Maste bara aterkomma om Anek ferries.
Alltsa, tips nr 1, om ni har bil/motorcykel med er, kom sent for att fa parkeringen narmast ut.
Vi blev inlasta av alla bilar och andra motorcyklar och fast vi varit i land i 15min hade inte ens halften kommit ner i garaget for att kora ut sina fordon.
Sen parkerar de sa javla trangt att tva av forarna inte kom in pa sina forarplatser.
Den ena instruerade da sin fru hur hon skulle ratta for att han skulle komma in, han puschade pa.
Slutade i att de korde rakt in i en annan bil....
Den andra stod bara och vantade pa att bilarna runt omkring skulle ge sig av, tills nagon papeka att han kunde ju ta sig in via passagerar satet och kora ivag. Sagt och gjort gubben gav sig i kast med sin uppgift dar i passagerarsatet fastnade han och man blev tvugen att dra ut honom i benen. OM man ska ga in via passagerarsatet bor man be befintliga ( i detta lage hans otroligt feta hustru ) passagerare att forst ga ut!!!!
Nu hjalpte det anda inte att hans fru tillslut tog sig ut och han gjorde ett nytt forsok, han fastnade i vaxelspaken och vad jag vet sa kanske han forfarande sitter fast i den...for vi lamnade skutan at dess ode!

Eller vet ni vad, tips nr 1 ar att inte aka med Anek overhuvudtaget.

Men Kretensarna ar for harliga ( vissa av dem, i vissa fall valdigt fa....).
Vi skulle hem till min vannina som bor ett par byar bort fran Rethymnon, och eftersom var favvo taverna var stangd och det var ett sant harligt vader bestamde vi oss for att stanna i nagon by pa vag ut till henne.
Nu har jag visst helt glomt bort hur det ar pa Kreta pa vintrarna, for som jag minns det ar allt oppet jamt, sa var nu inte fallet. Ganska snart hade vi passerat alla byar och inte sett mer an ett by cafe ( med byns alla gubbar ) oppet.
Da sag vi en skylt om en taverna och bestamde oss for att aka dit, typ 2 meter bort ser vi nagot som liknar en taverna och stannar.
Kvinnan dyker upp i fonstret innan motrn stannat och kikar misstanktsamt pa oss.
- Ar det oppet, undrar jag forsynt.
Jo, jaaa, visst ar de oppna.....
Val inne vet jag inte var jag ska ta vagen.
Var ar vi?
Ar detta en taverna?
En lekplats?
Ett spelhak?
Eller helt enkelt en kvinnas vardagsrum?
Det fanns taverna bord, sa vi slog oss ner vid ett av dem, och vantade......
Och vantade.....
Kvinnan gick runt och plockade och pratde med vad som verkade vara hennes dotter och barnbarn...
Efter ett tag dok fler familjemedlemmar upp och de tittade misstanktsamt pa oss men halsade artigt. Och dar satt vi! Som tva javla utomjordingar med var packning och silverhjalmar. ( Vi hade tagit av dem alltsa, vi satt inte med dem pa!)
Sa brot da mannen tystnaden och fragade om hon hade raki och lite meze, och visst, det skulle hon fixa. Ja hon trodde ju bara att vi ville vila lite, vi sag sa forvirrade och trotta ut och hon tankte att vi kanske bara ville sitta ner en stund!!!
Var nu detta en taverna?
Nja, nej, det var det inte riktigt.
Hon hade oppet, och om nagon var hungrig eller torstig sa kunde hon visst bjuda pa det ena och det andra, men det ar klart att det var mest grannar och vanner som halsade pa. Sallan tva utomjordingar med silverhjalmar!

Gastfrihet anda ut i fingerspetsarna!
Raka motsatsen till Anek alltsa....



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

enlyxhustrusbekannelser

Före detta mammaledig tvåbarnsmor, pendlande mellan Grekland och Sverige.Förlovad med en grek, och har två barn 6 och 4år gamla. Har bott från och till i Grekland i 20år. Tror sig nu ha flyttat hem, men åker fortfarande titt som tätt till Santorini. Tror sig vara en lyxhustru, men är mest som vilken knegar Svensson som helst...

RSS 2.0