En vecka hemma.

Det har gått en vecka sen vi kom hem.
När vi pratar med Grekland och hör kaoset är det som om tiden stått stilla, jag är där igen och alla skriker och gör varandra galna, så öppnar jag ögonen och det är tyst och stilla, adventsljustakar i fönstret och regn utan för rutan.
Jag älskar Sverige om julen, hade älskat det ännu mer med snö, men nu ska vi inte börja gnällsången igen...

Min första jul hos min första grekiska pojkvän var en fasa.
Först och främst firade man inte den 24 som sig bör....
För det andra fanns där inte tillstymelse till skinka och senap, utan soppa och kalkon.....
Sen var det kyrkan mest hela tiden, inget familjemys med Kalle Anka...
Inga paket....
Men värst av allt....
Vi hade ingen gran!!!!!
Mamma grek tog in ett par grenar och bad MIG dekorera trädet!!!!
Det sved ända in i julemärgen, ingen jul utan gran.

Nä tacka vet jag jag svensk jul med full tomte och regn som piskar mot rutan, julsånger som står och går om och om igen. Öppen spis och en gran som inte är pyntad i olikfärgade lampor som blinkar och ger huvudvärk i tre dagar.
Paket som man redan vet vad de innehåller ( hur kommer det sig att ju äldre man blir desto svårare får man att önska sig saker, och varför i helvete önskar man sig så trista saker, och saker man kan köpa själv???? Önskelistan och shoppinglistan är i praktiskt taget samma sak....
Mat som man får äta i ett helt sekel för att det är så jävla mycket....
Glögg och nötter, nötskal på golvet tillsammans med grannbarr fram till midsommar.....
Tomten som är otroligt lik:
Morfar
Pappa
Mamma
Mormor

Nu äre jul igen o nu äre jul igen.....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

enlyxhustrusbekannelser

Före detta mammaledig tvåbarnsmor, pendlande mellan Grekland och Sverige.Förlovad med en grek, och har två barn 6 och 4år gamla. Har bott från och till i Grekland i 20år. Tror sig nu ha flyttat hem, men åker fortfarande titt som tätt till Santorini. Tror sig vara en lyxhustru, men är mest som vilken knegar Svensson som helst...

RSS 2.0