Skilda världar.

Pratade med Storebror som åkt till Jiajia i Grekland.
Han tänker inte komma hem, på länge länge....
Mannen meddelar att han blir ledsen när de pratar om att återvända till Sverige:
- Jag vill inte, det är kallt där, jag fryser...
Ok, han har rätt, på det sättet vinner Grekland, 1-0.
Men annars?
Är det verkligen så hemskt?
Eller är det vi som är hemska här?
Är det så mycket bättre där?
I och för sig är det ju en fest varje dag hos Jiajia, inga måsten och inga nej. Hela tjocka släkten under ett tak, liv och rörelse, cafestuff på morgonen och lek sent in på kvällen.
Jag tycker ju själv att det är super i Grekland, och när det bara handlar om ett tag blir jag nästan spattig av tanken på grå vardag, men jag är vuxen, jag ser fördelarna med Sverige också.
Just nu känns det som Mannen och jag för ett tyst krig om vart det är bäst.
När jag meddelar Storebror att om han inte kommer tillbaka kan ju lillebror få alla leksaker, skriker han:
- NEJ!!!! Jag kommer hem, men efter att jag stannat här i flera veckor!
Med hot kan man komma långt, men det känns ändå inte bra i hjärttrakten......


Kommentarer
Svensk chekchouka

du, om det kan vara till en tröst kan jag berätta att en av mina tre ungar drömmer om att bo i Sverige( närmare bestämt i st anna skärgârd, där det är 3 mil till närmaste dagis typ- minst). Alla i familjen kan inte vara lika och det ÄR faktiskt vi vuxna som bestämmer, men jag vet att det kniper i hjärtat, vissa saker kan faktiskt vara svara att förklara...

2010-01-12 @ 13:05:14
URL: http://svenskchekchouka.blogspot.com/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

enlyxhustrusbekannelser

Före detta mammaledig tvåbarnsmor, pendlande mellan Grekland och Sverige.Förlovad med en grek, och har två barn 6 och 4år gamla. Har bott från och till i Grekland i 20år. Tror sig nu ha flyttat hem, men åker fortfarande titt som tätt till Santorini. Tror sig vara en lyxhustru, men är mest som vilken knegar Svensson som helst...

RSS 2.0